V rokoch 2020 – 2023 prebehli viaceré celoslovenské odborné školenia colníkov v Stredisku akadémie Finančnej správy SR vo Veľkom Mederi a Donovaloch v oblasti ochrany práv duševného vlastníctva. Školenia boli zamerané na identifikáciu tovaru, na ktorom sú umiestnené ochranné známky.
Školenie s podobným obsahom sme uskutočnili aj pre colníkov priamo na pobočke Colného úradu Michalovce – hraničný prechod vo Vyšnom Nemeckom. Realizácia tohto školenia prispela k zvýšeniu informovanosti colníkov o odhaľovaní falzifikátov – nelegálne vyrobených paliet EUR a tiež nekvalitných EUR paliet, ktoré na územie EÚ prichádzajú z Ukrajiny.
Školení sa za spoločnosť ZSSK Cargo Slovakia zúčastnil Ing. Jaroslav Kocan a našu spoločnosť SŽK, a.s. (akreditovaný Inšpekčný orgán typu A) zastupoval JUDr. Ing. František Sedlár, Jaroslav Bujaček a Bc. Martin Sedlár. Školení sa zúčastnilo približne 200 pracovníkov colných úradov, ktorých sme oboznámili s problematikou výroby a opravy EUR paliet. Hlavný dôraz bol kladený na identifikáciu falzifikátov EUR paliet, na problematiku napodobovania ochranných známok EUR v ovále a UIC.
Ako vyplynulo z vystúpenia školiteľov, najväčšie počty falzifikátov EUR paliet sú zadržiavané na našej východnej hranici s Ukrajinou vo Vyšnom Nemeckom. Týmto by sme sa chceli poďakovať za spoluprácu všetkým zamestnancom Finančnej správy SR – colníkom či už na hraničných prechodoch alebo vo vnútrozemí, ktorí sa podieľajú na odhaľovaní falzifikátov a nekvalitných EUR paliet.
Školenie bolo rozdelené na teoretickú a praktickú časť. Súčasťou teoretickej časti bola prezentácia a oboznámenie sa s normami UIC 435-2 a UIC 435- 4 v platnom znení, ktorými sa riadi výroba, oprava, skúšanie a značenie paliet EUR s rozmerom 800 mm x 1200 mm, t. j. EUR-1 paliet. V praktickej časti boli priamo na predložených EUR-1 paletách ukázané chyby, na ktoré je potrebné sa zamerať pri ich kontrole na colniciach. Na praktických príkladoch a ukážkach sme vysvetlili, aká akosť dreva sa vyžaduje pri výrobe a oprave EUR-1 paliet, aké musí byť ich technické vyhotovenie, rozmery, aké sú prípustné upevňovacie prvky a aké značenie musí mať každá legálne vyrobená resp. opravená EUR-1 paleta.
Počas školenia sa školitelia venovali aj vysvetleniu požiadaviek, ktoré sú nevyhnutným predpokladom na legálnu výrobu alebo opravu paliet EUR, ktorými sú najmä:
- schválenie výrobcu alebo opravára EUR paliet zo strany železničného dopravného podniku, ktorý je členom UIC, pričom schválenie je podmienené splnením podmienok na výrobu alebo opravu EUR paliet, ktoré určuje príslušná norma UIC 435 – x,
- Zmluva o udelení sublicencie na používanie ochranných známok pri výrobe alebo oprave paliet a o podmienkach výroby a opravy EUR paliet s ochrannými známkami a UIC,
- P o v o l e n i e na výrobu / opravu európskej plochej palety z dreva EUR-1 s rozmermi 800 mm x 1 200 mm podľa platnej vyhlášky UIC 435-2, UIC 435-4,
- Zmluva o kontrolnej činnosti, na základe ktorej príslušná kontrolná organizácia (akreditovaný Inšpekčný orgán) u výrobcu a opravára kontroluje kvalitu vyrobených a opravených EUR paliet.
Každý colník, ktorý sa školenia zúčastnil, dostal školiaci manuál určený na jednoduchú identifikáciu falzifikátov EUR paliet v praxi a tiež vzory dokladov a povolení, ktoré musia byť priložené pri každej dodávke EUR paliet, alebo ktorými sa musí ich výrobca alebo opravár EUR paliet preukázať.
Záujem o prezentáciu našich inšpektorov zo strany colníkov nás utvrdil v presvedčení, že v súčinnosti s orgánmi Finančnej správy Slovenskej republiky sa nám v ďalšom období podarí výrazne obmedziť nelegálnu výrobu a opravu EUR paliet a taktiež dovoz nelegálne vyrobených a opravených EUR paliet zo zahraničia.
V Palárikove dňa 15.05.2024
Slovenská železničná kontrola a.s.
Finančná správa SR